Hopp til navigasjonSkip to contentHopp til bunnområde

La oss ikke snakke om digitalisering

Casper

Casper Jespersen

Forretningsrådgiver

Har du hørt om snekkeren som startet et hamreprosjekt? Ikke vi heller. Vi har derimot hørt om snekkeren som skulle bygge et hus. Han trengte flere typer verktøy og ett av dem var en effektiv spikerpistol.

Har du hørt om bedriften som startet et digitaliseringsprosjekt, da? Det har vi også. Men der andre snakker om digitaliseringsstrategi vi vil heller snakke om forretningsutvikling. Vi mener nemlig at digitalisering er bare ett av mange viktige verktøy som trengs for å lykkes - ikke bare i dag men også i morgen.

Publisert: 20 mars 2020

Er du bedriftsleder? Får du vondt i magen når du hører uttrykket «digital transformasjon»? Du er ikke alene. Som bedriftsleder er det forventet at du har et forhold til digitalisering, og gjerne en egen strategi for hvordan bedriften skal ta steget inn i en digital fremtid. De fleste sitter imidlertid med smertefull erfaring fra tidligere IT-prosjekter som både ble kostbare, tok alt for lang tid, skapte misnøye i organisasjonen og ikke hadde forventet effekt på produktiviteten. Så hvor skal man starte, hvor mye skal man investere i ny teknologi og hvordan kan digitalisering bidra til å sikre bedriftens eksistens i fremtiden?

Det er ingen grunn til å ha vondt i magen. Bedriftsledere skal nemlig ikke være digitaliseringseksperter. De skal først og fremst utvikle forretningen sin. Her er du på hjemmebane, for de som kan utvikle forretningen best er de som kjenner forretningen. Og på samme måte som en snekker aldri vil slå inn spiker før han vet hva han skal bygge, så bør heller ikke en bedrift starte med digitaliseringsarbeidet før de har en klar plan for hva digitaliseringen skal brukes til. I motsatt fall risikerer man å ha brukt store ressurser på IT-prosjekter som ikke nødvendigvis gir effekt. Vellykket digitalisering handler nemlig ikke om å investere i IT, men å utnytte de muligheter som finnes i teknologien til å lykkes bedre i morgendagens marked.

Må digitalisering stå på agendaen?

De siste årene har fokus i IT-bransjen blitt mer og mer vinklet mot digitale løsninger. Ny teknologi og tilgang på informasjon gir muligheter som var utenkelig bare for få år siden. «Vi må digitalisere» har blitt et mantra og i Norge har vi til og med en egen digitaliseringsminister. Ingen ønsker å stå igjen på perrongen når det digitale toget går, så det er ikke rart mange bedriftsledere hopper på  og kjører i gang store prosjekter. En forretningsplan må imidlertid legge til rette for kontinuerlig utvikling over tid, og dette løses sjelden ved å ukritisk løse billett til første tog. Derfor slår vi et slag for å ta digitalisering av agendaen og heller snakke om forretningsutvikling.

Ved å ha et klart bilde av bedriftens styrker og svakheter, markedsanalyser og konkurrentanalyser kan man legge en strategi for hvordan bedriften skal utvikle seg i fremtiden, enten det dreier seg om å øke salget, utvikle nye produkter eller gå inn i nye markeder. Dette lykkes sjelden ved å ha hovedfokus på digitalisering. Vårt råd er å starte med å analysere hele verdikjeden, fra salg til leveranse og kundeservice, fra rekrutteringsprosess til kompetanseutvikling, fra markedsføring til fakturering. Hvor skapes verdi? Hvilke prosesser skaper frustrasjon hos medarbeiderne? Hvor er de største forbedringspotensialene? Og ikke minst, hvilke elementer utgjør en risiko for fremtidig suksess?

Verktøykasse for suksess

Innsikt gjør det lettere å velge riktige verktøy, enten det gjelder markedsføring, nytt produksjonsutstyr eller samhandling mellom avdelinger. Dyktige bedriftslederne vet at magefølelsen også spiller en stor rolle når kursen videre skal fastsettes. Noen ganger er det nemlig smartere å velge en rimelig hammer fremfor en trykkluftdrevet spikerpistol. I alle tilfeller er det viktig å la forretningsbehov være driveren for de endringer som skal gjøres.

I neste uke kan du lese mer om forretningsutvikling med teknologi som verktøy.

 

TomorrowNext er Norges mest konkurransedyktige utviklingspartner.

Vi hjelper bedrifter med å utvikle hele verdikjeden sin ved hjelp av teknologi. Kundene våre sitter igjen med konkurransefortrinn og mer effektiv produksjon. Og ikke minst et solid fundament for å møte morgendagens utfordringer – uansett hva som måtte komme.

Aktuelt

Relaterte saker

Ledig stilling!

Forretningsutvikling ved bruk av teknologi er spennende, faktisk så spennende at vi har alt for mye å gjøre. Derfor ønsker…

Les mer

Bevisst inkompetent på IT?

Det er lov å innrømme at digitalisering er vanskelig, det er til og med normalt. I vår nye artikkelserie gjør…

Les mer